Ca sa faci cu succes ceea ce iubesti sa faci…

Articol scris de Alina Goanta, Coach for Change in Life&Business – participant CSG Bucuresti

www.coachingforchange.ro

M-am bucurat sa particip de curand la o intalnire Coaching Support Group pe tema “Cum sa iti transformi clientii in fani”, ce l-a avut ca invitat pe binecunoscutul antreprenor, autor si speaker Andy Szekely. Inainte de intalnire ma gandeam ca probabil se va discuta despre teorii si tehnici de vanzare si marketing, ca voi pleca acasa cu o lista de lucruri de facut, care cu siguranta vor ramane doar pe lista pentru ca… eu sunt coach, pasiunea mea sunt oamenii, si nici nu-mi place, nici nu ma pricep sa vand.

Cred ca gandurile mele seamana foarte bine cu ale multor altor oameni care isi doresc sa faca din pasiunea lor un business, pentru ca printre primele lucruri pe care le-a spus Andy (si care mi-a schimbat imediat perspectiva asupra temei) a fost: “Ca sa ajungi sa faci ce ai chef, ar fi bine ca mai intai sa ai chef sa faci ce trebuie!”

 Pentru a putea face cu succes ceea ce iubim sa facem, este nevoie sa constientizam si sa dezvoltam atat identitatea noastra de expert, cat si identitatea noastra de antreprenor. Ca si punct de pornire, Andy ne-a recomandat un test pe care il puteti accesa si voi la acest link.

Cei mai multi dintre noi se concentreaza aproape in exclusivitate pe identitatea de expert. Sunt pasionati de ceea ce fac, isi doresc sa devina tot mai buni in ceea ce fac, se perfectioneaza continuu. Si, dupa tot timpul, energia si resursele financiare investite in expertiza lor, ajung intr-o zi la concluzia ca pasiunea lor nu este sustenabila financiar.

Si cand mai multor oameni li se intampla la fel, scenariul pare deja predictibil, se creeaza chiar o convingere ca asa se intampla de fiecare data si, pe langa categoria celor care incearca si nu reusesc, se formeaza o categorie si mai mare: a celor care nici macar nu mai incearca, pentru ca stiu sigur ca nu reusesc. Si atunci, ca sa pastram vie speranta ca intr-o zi toti oamenii vor avea curajul sa se dedice lucrurilor pe care iubesc sa le faca, avem nevoie sa descoperim si sa dezvoltam si identitatea noastra de antreprenor. Si daca ne gandim ca rolul ei nu este altul decat acela de a pune in valoare expertul din noi, atunci pare mult mai facil sa ne imprietenim cu ea.

 

Andy ne-a impartasit si cinci cuvinte cheie in jurul carora sa dezvoltam parteneriatul intre cele doua identitati: viziune, claritate, strategie, simplitate si echilibru.

 Viziune

Care este visul tau? Cum vrei tu sa fii ca si expert? Cum vrei sa folosesti aceasta expertiza? Care este valoarea pe care iti doresti sa o aduci prin ceea ce faci? Ce inseamna pentru tine succesul?

 Claritate

  • Pozitionarea – Cum vrei sa fii perceput pe piata? Pentru ce servicii sau produse? La ce nivel de performanta/ calitate? Care iti doresti sa fie perceptia financiara asupra serviciilor sau produselor tale?
  • Personalitatea – Ceea ce faci este ceea ce esti. Cum esti tu? Este important sa iti cunosti atat calitatile, talentele, cat si aspectele pe care mai ai nevoie sa le dezvolti. Fiecare dintre acestea isi pun amprenta asupra a ceea ce faci.
  • Performanta – Cum stii ca ai facut o treaba buna? Andy ne-a vorbit despre standarde motivationale interne (legate de noi  insine) si externe (legate de ceilalti). Desi fiecare dintre noi are predispozitie spre unul dintre cele doua tipuri, pentru claritate si obiectivitate este recomandat sa tinem cont de ambele.
  • Diferentierea – Ce ofera in plus sau diferit serviciile/ produsele tale fata de altele similare? Prin ce esti tu diferit si cum poti folosi asta in ceea ce faci?
  • Sistemul – Creeaza-ti un sistem care sa te sustina. Identifica tipurile de specialisti de care ai nevoie si alege-i pe cei cu care iti doresti sa lucrezi in functie de chimie, caracter si competenta.

 Strategie

Aloca-ti timp ca sa creezi strategii! Strategia este traseul catre viziunea ta. Inainte sa pornesti la drum, asigura-te ca traseul pe care l-ai ales te conduce acolo unde iti doresti sa ajungi si ca face asta in modul cel mai potrivit pentru tine.

 Simplitate

Iata cateva practici foarte simple si in egala masura foarte eficiente:

  • Fii foarte bun si extrem de autentic in ceea ce faci! (doar esti expert, nu?)
  • Fii punctual! Mai mult decat sa fie perfect, ceea ce faci are nevoie sa fie on-time! (expertul nu pare foarte de acord, dar antreprenorul pare ca stie mai bine 🙂
  • Fii politicos! Nu uita sa spui “te rog” si “multumesc”
  • Fii productiv! De la a avea un vis pana la a-ti trai visul, ai nevoie de actiune!
  • Fa ceea ce spui ca faci! Fii consecvent cu tine si cu ceilalti!
  • Solicita, accepta si foloseste feedback-ul! (cu adevarat)

 Echilibru

  • Intre identitatea de expert si cea de antreprenor – Pentru a face cu succes ceea ce iubesti sa faci, ai nevoie si de una, si de cealalta!
  • Intre tine si ceilalti – “Sanatatea psihologica a unui om este direct proportionala cu numarul de oameni cu care se intelege bine” (Brian Tracy)
  • Incredere ca in fiecare etapa a dezvoltarii tale iti vor iesi in cale oameni, contexte, oportunitati potrivite pentru tipul de performanta pe care il poti oferi tu atunci.

 

Acestea sunt doar cateva dintre ideile prezentate de Andy si sper sa fie utile si pentru alti oameni pasionati de ceea ce fac, asa cum au fost si pentru mine.

La finalul intalnirii am avut sentimentul ca toate acestea nu trebuie sa fie neaparat neplacute, si nici complicate. Pana la urma EXPERT + ANTREPRENOR inseamna de fapt sa fii in fiecare moment cel mai bun tu si sa le oferi cat mai multor oameni contextele si oportunitatile in care sa te cunoasca si sa primeasca ceea ce ai tu de oferit.

Cu alte cuvinte: „Fii prezent, generos si autentic, aici si acum!”

Sursa foto

****

Daca ti-a placut acest articol, te invitam sa ne dai un Like pe pagina de Facebook Coaching in Bucuresti. Multumim!

 

Citeste si:

Elena Dobre – Cum sa stabilesti o relatie de incredere cu clientii. Principiile unui maestru

Monica Chiper – Foarte pe scurt…despre oameni

Alina Buzatu – 10 puncte de constientizare ca sa treci de la clienti la fani

 

Share
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *