Freelancer? Metodologie pentru afacere de succes cu minim de riscuri şi costuri – Rezumatul întâlnirii

La întâlnirea Coaching Support Group din luna ianuarie am surprins într-un scurt rezumat, câteva idei pe care ni le-a împărtăşit Dragoş Nicolaescu, referitor la modelul de afacere Lean Startup.

Prima idee pe care Dragoş a tinut sa o transmitǎ participanţilor, a fost aceea cǎ orice experienţǎ reprezintǎ un prilej de a învǎţa şi de a evolua. O modalitate de a transforma o experienţǎ într-o lecţie este de a împǎrţi acţiunea respectivǎ în paşi distincţi şi de a ne adresa urmǎtoarele întrebǎri, pentru fiecare dintre acesti paşi:

”Ce am facut concret? Care a fost modul în care am acţionat? “

“Ce am simţit în timp ce făceam acea acţiune?”

“Ce aş face diferit în viitor?”

 Dragos Nicolaescu

Invitatul nostru, ne-a explicat faptul cǎ, în esenţǎ, o afacere reprezintǎ punerea în practicǎ a unei idei. Pentru a fi de succes, o afacere trebuie sǎ fie profitabilǎ, eficientǎ şi potenţial scalabilǎ.

O afacere presupune traversarea multor etape şi depǎşirea a numeroase obstacole, de la idee pânǎ la profit. În mod normal, în drumul de la ipoteza de afacere, pânǎ la un bussiness de succes, trebuie parcurse o serie de etape:

  • Identificarea unei probleme sau a unei nevoi din piaţǎ
  • Identificarea soluţiilor care au fost deja încercate pentru rezolvarea acelei probleme
  • Gǎsirea unei noi soluţii care sǎ fie agreeatǎ de clienţi, şi realizarea produsului
  • Promovarea şi vânzarea noului produs
  • Livrarea produsului
  • Generarea de clienţi fideli

Un moment critic într-un Start-up, este acela în care se evalueazǎ rǎspunsul pieţei la o nouǎ idee de produs. În aceastǎ etapǎ se decide validarea sau invalidarea ideii de afacere.

În mod tradiţional, rǎspunsul clienţilor la un produs nou era evaluat cu ajutorul cercetǎrii de piaţǎ. Totuşi, s-a dovedit cǎ studiile de piaţǎ sunt irelevante, deoarece acestea nu reflectǎ acţiunea pe care este dispusǎ persoana sǎ o întreprindǎ. Acestǎ neconcordanţǎ între rezultatul cercetǎrii de piaţǎ, şi intenţia realǎ a clienţilor, reprezintǎ una dintre cauzele pentru care 90% din afacerile pornite în SUA mor în primul an.

Antreprenorul care decide validarea unei idei doar pe baza cercetǎrii de piaţǎ riscǎ sǎ realizeze un produs pe care clienţii sǎ nu îl cumpere. Acest lucru implicǎ pierdere de bani, de timp, şi de energie. În plus, apare necesitatea de a realiza investiţii suplimentare pentru a reevalua ideea de afacere, pentru  a gǎsi o altǎ idee viabilǎ şi pentru realizarea unui nou produs.

Datoritǎ gradului crescut de risc pe care îl implicǎ o afacere, s-a pus problema identificǎrii unei modalitǎţi de a limita pierderile. Rǎspunsul a venit odatǎ cu apariţia în SUA a modelului Lean Startup. Prin acest model de afacere, antreprenorii au ocazia sǎ îşi punǎ în practicǎ ideile şi sǎ salveze timp, bani şi energie.

Dintre principiile de bazǎ ale acestui model se numǎrǎ:

  1. Validarea se face prin cumpǎrarea ideii

În acest caz, antreprenorul prezintǎ ideea de afacere publicului, pe o platformǎ special creatǎ pentru acest scop.  Cei care cred ca produsul respectiv meritǎ realizat, au ocazia de a-l cumpǎra în avans şi de a deveni astfel investitori. Prin acestǎ metodǎ, antreprenorul gǎseşte fondurile necesare pentru a realiza produsul şi are certitudinea cǎ existǎ public interesat de ideea respectivǎ de afacere.

Pentru ca o idee sa merite validatǎ, este necesar ca 80% din publicul ţintǎ sa investeascǎ. De exemplu, dacǎ din 100 de persoane, 80 cumparǎ produsul, ideea este validǎ.

  1. Atunci cand ideea este complexǎ, se poate identifica Minumum Viable Product (MVP)

Minimum Viable Product reprezintǎ cel mai mic produs pe care antreprenorul îl poate produce şi vinde. De exemplu, în loc sǎ deschidǎ direct o cofetarie, se pot realiza câteva prǎjituri şi se poate observa dacǎ sunt bine primite de clienţi.

Avantajul MPV este acela ca îi permite antreprenorului sǎ verifice rapid şi farǎ costuri, validitatea unei idei. În acest mod, se pot valida toate componentele unei afaceri, pe rând.

  1. Cand o idee nu se valideazǎ, se pivoteaza pânǎ la gǎsirea modelului care funcţioneazǎ.

Pivotarea presupune aducerea de corecţii produsului iniţial, pânǎ la gǎsirea unei formule care este bine acceptatǎ de public. De exemplu, antreprenorul poate realiza cǎ o cofetǎrie clasicǎ nu ar avea mare succes, dar existǎ persoane dornice sǎ cumpere prǎjituri raw.

La finalul prezentǎrii, invitatul nostru ne-a dezvǎluit care sunt cele trei caracteristici ale antreprenorilor de succes :

  • Orientaţi spre învǎţare (learning oriented)
  • Orientaţi cǎtre soluţii (solution oriented)
  • Orientaţi spre acţiune (action oriented)

Sǎ ne revedem cu bine !

Elena Dobre

Sergent At Arms CSG Bucureşti

Foto: Anca Tomoroga

Share
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *