Povestea: masura a puterii personale de seductie

Articol scris de Elena Dobre – Sergent at Arms, CSG Bucuresti

www.relatiiautentice.ro

Arta de a “vraji” publicul prin povesti– aceasta a fost tema despre care ne-a vorbit Andrei Popescu, in cadrul intalnirii Coaching Support Group Bucuresti, de joi, 16 mai.

Cu iscusinta, prin trecerea de la o poveste la alta, Andrei ne-a dezvaluit cateva dintre tainele storytelling-ului, si ne-a facut sa intelegem rolul si impactul acestuia.

Au povestile efect doar asupra copiilor?

Cand aud cuvantul poveste, ajung automat cu gandul la bunica.

Ea a fost cea care mi-a facut cunostinta pentru prima data cu povestile. Iarna, la gura sobei, in timp ce impletea manusi si sosete, bunica depana intamplari din alte lumi.

Cata magie, mister si emotie aveau aceste momente pentru mine!

Apoi, am mai crescut, si am inceput sa intru in lumea povestilor prin intermediul cartilor. Astfel, am trait aventuri uimitoare, am patruns in noi universuri, si am invatat lectii importante, cu ajutorul cadrului creat de poveste.

Sunt insa povestile doar pentru cei mici?

Ei bine, raspunsul este NU.

Adultii au nevoie de povesti la fel de mult ca si copii. Doar ca de altfel de povesti, cu structura si mesaj diferite .

La ce ne folosesc povestile?

Povestea este un mod de a comunica ce face legatura cu partea emotionala din noi. Prin povesti se trezesc trairi diverse, si se pot transmite in mod subtil, idei si invataminte.

Milton Erickson, celebru hipnoteraperut si psihiatru, se folosea de povesti pentru a-si vindeca pacientii. El a descoperit ca prin intermediul povestioarelor si al metaforelor, se poate face legatura cu partea profunda a omului, cu subconstientul.

Povestea, construita cu iscusinta si responsabilitate, are puterea de a te hipnotiza, de a te ravasi, de a te vindeca si de a te transforma.

Atunci cand vrei sa stabilesti o punte de comunicare cu cineva, cand vrei sa sa fii persuasiv, intr-o maniera non-agresiva, poate fi o ideea buna de a imbraca totul sub forma unei povesti.

Cum ar trebui sa fie o poveste de succes?

Andrei Popescu ne-a dezvalui cateva din elementele cheie ale unei povesti care poate „vraji” publicul.  

O intamplare, pentru a fi reusita, ar trebui sa fie:

 Dinamica

Povestea este poarta de trecere catre o alta lume, spre un alt univers. Asa ca, mai intai trebuie zugravit peisajul, specificat cadrul, si identificate cateva repere.

Nu este nevoie de a oferi toate detaliile, ci doar de a desemna cativa piloni, peste care cel ce paseste in poveste, poate construi singur.

In asta consta o mare parte din magia povestii: ti se traseaza cateva repere, dar mare parte din felul in care se intampla, este tesut de imaginatia ta.

 Rolul dinamismului: “Ii faci  pe oameni sa se simta acolo”.

Dialogata

Daca partea vizuala se construieste prin oferirea de detalii despre cadru si participanti, dialogul aduce componenta auditiva.

O poveste in care se zugravesc doar intamplarile, este asemeni unui film mut. Intr-o poveste cu dialog, actorii capata viata, devin mult mai vii si mai expresivi.

Rolul dialogului: aduce un plus de viata povestii, confera autenticitate personajelor.

Emotionala

O poveste fara emotie, este o insiruire de cuvinte seaca, goala de sens.

Spre deosebire de o demonstratie rece, calculata, argumentata, povestea actioneaza in mod subtil. Ea face sa rasune anumite corzi sensibile din interiorul nostru, iar prin asta are un efect mult mai profund.

Rolul emotiei: “Cand ai de-a face cu oamenii, nu ai de-a face cu creaturi manate de logica”. Astfel, pentru a influenta oamenii, ai nevoie sa starnesti emotii.

 Personala

Cele mai de efect povesti, sunt acelea in care vorbesti din experienta proprie.

Si asta, pentru ca prin aceste povesti iti este cel mai simplu sa transmiti ceva de efect. De acele povesti te simti legat in mod intim.

Rolul componentei personale: mai  multa autenticitate si un  impact mai mare asupra interlocutorului.

Care este elementul cheie al povestii?  

Orice istorie ai spune, si indiferent de modul in care ai povesti, exista un element pe care nu-l poti ascunde: TU. Povestea este doar un vehicol, iar esenta esti tu.

O poveste cu adevarat buna, trebuie sa contina, pe langa naratiune, o lectie si un beneficiu pentru cel ce asculta. Insa, modul in care este primit mesajul, depinde in primul rand de ceea ce transmiti tu ca om.

Andrei spunea: “Povestea functioneaza doar pentru ca noi suntem intr-un anumit fel, nu pentru ca spunem ceva […] Seduci publicul, nu neaparat datorita povestii, ci prin ceea ce emana personalitatea ta.”

Mult succes la compus povesti si influentat vieti, prin felul tau unic de a fi!

Cu drag,

Elena

Sursa foto.

****

Daca ti-a placut acest articol, te invitam sa ne dai un Like pe pagina de Facebook Coaching in Bucuresti. Multumim!

 

Citeste si:

Monica Chiper – O poveste…Click aici

Oana Mihailescu – Ingredientele unui povesti de succes. Click aici

Lorena Cioroianu – Formula magica in public speaking. Click aici

Share
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *