Un business sănătos de coaching – rezumatul întâlnirii

La  întâlnirea Coaching Support Group București din luna mai, am surprins  într-un scurt rezumat câteva idei pe care ni le-a împărtășit Casandra Bischoff, despre modul în care putem converti pasiunea  pentru coaching într-o afacere.

Casandra Bischoff - CSG

În opinia invitatei noastre, una dintre provocările principale ale coachilor din România este aceea de a transforma activitatea de coaching într-un business sustenabil. La momentul actual, piața românească de coaching este în curs de dezvoltare –  sunt încă multe persoane care nu știu ce presupune coachingul.  În plus, una dintre caracteristicile pieței de coaching din România este lipsa de transparență. Nu există răspunsuri clare pentru următoarele întrebări :

  • Există o nevoie de coaching, sau aceasta trebuie creată ?
  • Care este raportul între cerere (clienți) și oferta de coaching ?
  • Care sunt tarifele practicate în piață?

În acest context, întrebările pe care Casandra le recomandă oricărui coach aflat la început de drum sunt următoarele:

  • De ce vreau să fac un business din coaching?
  • Ce vreau să creez cu businessul meu ?
  • Care este modelul meu despre muncă ? În ziua ideală, câte ore aș munci ?
  • Câtă vacanță vreau să am de-a lungul unui an ?

Răspunsurile la aceste întrebări, pot fi de ajutor atunci când încercăm să decidem dacă vrem să practicăm coachingul din postura de liber profesioniști, sau aceea de antreprenori.

Poziția pe piață a unui freelancer este diferită de cea a unei firme. În mod normal, o firmă are o arie mai mare de expunere pe piață (comparativ cu un liber profesionist), dar și gradul de libertate diferă.

Pentru un freelancer, bussiness-ul nu poate exista fără el. Dacă el nu muncește, nu există nici câștiguri financiare. În această situație, persoana este importanta, iar  țintele financiare sunt  centrate pe nevoile personale. Există flexibilitate, și posibilitatea de a face lucrurile așa cum îi place, dar el este cel care se ocupă de toate aspectele afacerii : promovare, vânzare, parte legislativă.

În cazul antreprenoriatului, există o echipă, unde fiecare are un rol bine stabilit. În acest caz, țintele financiare îi includ și pe alții, iar câștigurile continuă să existe chiar dacă persoana nu este prezentă. La momentul  actual, există mai multe organizații pe piață din România care oferă servicii de coaching.

O strategie pe care o parte dintre coachii liber profesioniști au adoptat-o în ultima perioadă,  este aceea de a realiza parteneriate cu alți coachi sau specialiști din zona dezvoltării personale. De asemenea, mulți dintre coachii liber profesionisti practică o combinație de coaching și training.

Modelul pe care invitata noastră l-a prezentat, pentru construirea unei afaceri de coaching, poartă numele de Lean Business Canvas.  Unul dintre elementele centrale ale acestui model este identificarea tipului de client alături de care ne dorim să lucrăm.  Pentru aceasta, o întrebare utilă poate fi următoarea :

« Care sunt cele mai mai 3 probleme ale celor pe care îi dorim ca și clienți ?»

În funcție de răspunsul la această întrebare, putem decide nișa în care dorim să ne încadrăm, putem decide ce tip de mesaje lansăm în piață, și canalele de adresare cele mai potrivite. Când știm cu exactitate ce fel de probleme vrem să rezolvăm, devine mai clar care este produsul pe care îl putem oferi. Actul de vânzare are loc în momentul în care cererea (nevoia clientului)  și oferta se potrivesc.

Un alt aspect demn de luat în seamă este analiza situației existente pe piață :“ cine mai rezolvă același tip de probleme, și în ce fel.  Raportat la « concurență », Casandra ne invită să  găsim propriul raspuns pentru următoarea întrebare :

« Care este avantajul meu competitiv ? »

Pentru orice coach care intră pe piață, sfatul invitatei noastre este să dea importantă propriei dezvoltări personale, și să participe la sesiuni de practică sub supervizare,  în coaching.

Să ne revedem cu bine,

Elena Dobre,

Sergent at Arms CSG București

Foto: Anca Tomoroga

Share
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *